Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Что такое маркетинг: виды, функции, цели и задачи стратегии и план

Без правильно встановлених маркетингових цілей складно написати ефективну маркетингову стратегію, затвердити працюючу маркетингову політику і реалізовувати маркетинговий план просування продукту. Стратегічні цілі в маркетингу є основою будь-якого бізнесу, мають свою класифікацію і чіткий порядок формування.

У статті ми розповімо про світову практику розробки маркетингових цілей підприємства, опишемо детально кожен елемент дерева стратегічних цілей, розберемо основні правила постановки довгострокових і короткострокових цілей в маркетингу. А щоб можна було використовувати отримані знання на практиці, в кінці статті наведено готовий приклад формування маркетингових цілей «з нуля».

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Ввідна інформація

Стратегічні маркетингові цілі будь-якого бізнесу формуються в суворій послідовності, яка носить назву «дерево- цілей» (або «карта стратегічних цілей») і виглядає наступним чином:

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Дерево цілей являє собою єдину взаємопов’язану систему довгострокових і короткострокових цілей організації. Основою такого комплексу цілей є глобальні, довгострокові цілі бізнесу в галузі. А для досягнення глобальних цілей вже визначаються оперативні і тактичні завдання, які виступають в ролі короткострокових цілей.

Коротко зупинимося на описаної вище класифікації цілей стратегічного маркетингу і розглянемо кожен вид маркетингових цілей докладніше:

При формуванні цілей пам’ятайте, що зручніше працювати і аналізувати досягнення цілей, встановлених за методикою SMART.

Перший рівень: бізнес-цілі

Бізнес мети є відправною точкою для розробки цілей маркетингового плану. Вони стають основою для постановки маркетингових цілей нижчого рівня і визначають довгостроковий вектор розвитку компанії на ринку. Безпосередньо пов’язані з місією підприємства.

Основна мета будь-якого бізнесу – це зростання прибутку, тому бізнес-цілі повинні встановлювати чіткі завдання компанії в трьох напрямках: стан компанії в сегменті або місце на ринку; рівень продаж; рівень прибутку і норма рентабельності продажів. Бізнес мети є головними фінансовими цілями підприємства.

Приклад стратегічних бізнес-цілей підприємства:

  • Утримати лідерство на ринку
  • Стати №3 в сегменті миючих засобів
  • Досягти зростання продажів, випереджального зростання ринку
  • Зростання прибутку і продажів на 20%
  • Утримати рентабельність на рівні 65%

Другий рівень: маркетингові цілі

Стратегічні маркетингові цілі відповідають на питання: «Як повинна змінитися цільова аудиторія і поведінку цільової аудиторії, щоб досягти поставлених бізнес-цілей організації».

Іншими словами, правильні цілі маркетингової діяльності виражаються в термінах: поліпшення або зміни споживчої бази, напрямку росту аудиторії компанії; зміни звичок покупки і використання товару; підвищення лояльності до продукту компанії; залучення нової аудиторії.

Приклад основних стратегічних маркетингових цілей організації:

  • залучити нову аудиторію (докладний опис нової ЦА) до споживання бренду
  • збільшити частоту споживання і використання товару з 1 разу на тиждень до щоденного використання
  • залучити до споживання продукту всіх членів сім’ї
  • підвищити лояльність до продукту серед споживачів 35+ високий дохід
  • збільшити частоту пробних покупок серед молодої аудиторії

Третій рівень: комунікаційні цілі

Комунікаційні цілі є важливим етапом маркетингового планування і відповідають на питання: «Яке дію повинен зробити споживач після контакту з рекламним повідомленням?».

З комунікаційних цілей формуються цілі для основних рекламних кампаній і окремих маркетингових комунікацій.

Від комунікативних цілей залежить вибір креативної (що і в який спосіб сказати споживачеві), вибір каналів комунікацій (де показати рекламне повідомлення) і частоти контакту з рекламним повідомленням.

Зверніть увагу

Виділяють чотири базових комунікативних мети для рекламної кампанії товару: формування потреби в категорії, підвищення впізнаваності товару, формування певного ставлення до товару, стимулювання придбання товару.

Читати докладніше про принципи визначення і постановки комунікаційних цілей в маркетингу в нашій статті: «4 комунікаційні цілі маркетингової діяльності компанії».

Приклад комунікаційних цілей маркетингової діяльності:

  • Підвищити культуру догляду за волоссям: кожен раз після використання шампуню використовувати ополіскувач для блиску і гладкості волосся.
  • 50% цільової аудиторії після рекламної кампанії повинні дізнатися бренд візуально (перебуваючи у полиці магазину)
  • Зміцнити іміджеві характеристики товару: серйозний, професійний, ефективний, допоможе завжди, впевнений, цілеспрямований.
  • Кожен п’ятий представник цільової аудиторії після контакту з рекламним повідомленням повинен подумати про покупку продукту

Четвертий рівень: медіа-цілі

Медіа цілі виражаються в форматі ключових медіа-показників, каналів комунікації та інших параметрів, які повинні враховуватися в процесі медіапланування. Часто до таких цілям належить розмір рекламного бюджету.

Приклад медіа-цілей:

  • забезпечити охоплення 90% всієї цільової аудиторії бренду
  • задіяти канали комунікації з високою залученістю
  • досягти лідерства за часткою голосу в медіа-каналі «преса»
  • забезпечити 90% покриття ключових регіонів продажів

Результат постановки цілей

В результаті при розробці маркетингового плану, перед початком рекламної кампанії у Вас повинна бути наступна коротка форма цілей:

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Не забувайте: виконання будь-якої мети необхідно відстежувати. А причини перевиконання або невиконання цілей аналізувати, щоб в подальшому маркетингової діяльності врахувати накопичений досвід.

Готові рішення

У розділі «Готові шаблони з маркетингу» ви можете завантажити шаблон для управління маркетинговими цілями в компанії і презентацію дерева цілей.

Що таке маркетинг простими словами: види і функції, цілі і завдання, стратегії і план

13.11.2017

4 лютого 32064 0 Як зарабативать.ру 32064 0

Вітаю! У цій статті ми розповімо про маркетинг простими словами – що це, для чого і як застосовувати його на підприємстві.

  1. Що відноситься до маркетингу, функції і види маркетингу,
  2. Які бувають стратегії маркетингу на підприємстві, і з чого складається маркетинговий план,
  3. Що таке маркетинг в бізнесі, і як відрізнити його від бізнесу для споживача,
  4. Що таке мережевий маркетинг і як не переплутати його з фінансовою пірамідою,
  5. Що таке інтернет-маркетинг, його переваги.

Поняття маркетингу: цілі та завдання

Існує щонайменше близько 500 визначень маркетингу. Найчастіше при такому достатку визначень даного поняття, важко розібратися в тому, що відноситься до маркетингу.

Пояснюючи доступною мовою, маркетинг – це діяльність організації, спрямована на отримання прибутку за допомогою задоволення потреб покупців.

У широкому сенсі, багато маркетологів розглядають маркетинг як філософію бізнесу, т. Е. Вміння вивчати ринок, систему ціноутворення, прогнозувати і вгадувати переваги клієнтів, ефективно підтримувати зв’язок з ними, щоб задовольнити потреби споживачів і, відповідно, отримати прибуток для свого підприємства.

  • Виходячи з визначення, логічно, що метою маркетингу на підприємстві є задоволення потреб клієнтів.
  • А відомий теоретик економіст Пітер Друкер зазначає, що головна мета маркетингу – пізнати клієнта настільки, щоб товар або послуга змогли продати себе самі.
  • Для досягнення мети організації, діяльність маркетингу передбачає вирішення наступних завдань:
  1. Детальне дослідження ринку, глибокий аналіз переваг клієнтів,
  2. Ретельне вивчення системи ціноутворення на ринку і розробка цінової політики організації,
  3. Аналіз діяльності конкурентів,
  4. Створення асортименту товарів і послуг організації,
  5. Випуск товарів та послуг, що відповідають попиту,
  6. Сервісне обслуговування,
  7. комунікації маркетингу

Вирішуючи завдання маркетингу, необхідно керуватися такими принципами:

  1. Вивчення виробничих можливостей підприємства,
  2. Процес планування методів і програм збуту товару або послуги,
  3. Сегментація ринку,
  4. Постійне оновлення товарів і послуг, шляхів їх збуту, вдосконалення технологій,
  5. Гнучке реагування організації на постійно мінливий попит.

Маркетингова концепція складається з чотирьох основних елементів (концепція 4P): товар, ціна, реклама (просування), місце розташування.

функції маркетингу

Маркетинг виконує ряд функцій:

  1. аналітична,
  2. виробнича,
  3. Функція управління і контролю,
  4. Функція продажів (збутова),
  5. Інноваційна.

Аналітична функція передбачає вивчення зовнішніх і внутрішніх факторів, що впливають на організацію, вивчення смаків споживача і асортименту товарів. Варто відзначити, що необхідно проводити аналіз внутрішнього середовища організації для того, щоб контролювати конкурентоспроможність на ринку.

Виробнича функція включає в себе розробку і освоєння нових технологій, організацію виробництва товарів і послуг, організацію закупівлі матеріально-технічних ресурсів, необхідних підприємству. Крім того, під виробничою функцією розуміється управління якістю та конкурентоспроможності готового товару або послуги, т. Е. Дотримання якості продукту відповідно до встановлених стандартів.

  1. Функція управління і контролю забезпечує процес планування і прогнозування на підприємстві, організацію системи комунікацій, інформаційне забезпечення та управління ризиками.
  2. Функція продажів включає в себе цінову і товарну політику організації, забезпечує систему руху товару і розширення попиту.
  3. Інноваційна функція в маркетингу виконує роль з розробки і створення нового товару або послуги.
  4. Щоб вирішити завдання і досягти поставлених цілей в маркетинговій діяльності, необхідно застосовувати такі методи маркетингу:
  • Вивчення ситуації на ринку:
  • Опитування,
  • спостереження,
  • Методи формування попиту і стимулювання збуту,
  • Аналітичні методи:
  • Аналіз зовнішнього середовища організації,
  • Аналіз споживачів,
  • Аналіз існуючих товарів,
  • Планування асортименту майбутніх товарів,
  • Розробка цінової політики,
  • Інформаційні методи:
  • Реклама,
  • PR,
  • Особисті продажі,
  • пропаганда,
  • Консультації.

* Пропоновані до висновку договори або фінансові інструменти є високоризикованими і можуть привести до втрати внесених грошових коштів в повному обсязі. До укладання угод слід ознайомитися з ризиками, з якими вони пов’язані.

Що таке маркетинг простими словами: види і функції, цілі і завдання, стратегії і план Посилання на основну публікацію Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та планЩо таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

3.1. Стратегічний маркетинг: мета, завдання, функції. Основні принципи формування стратегії маркетингу в компанії

З історичної точки зору виникнення стратегічного маркетингу як сучасної концепції ринкового управління підприємством є результатом еволюційного поетапного розвитку двох теорій – маркетингу і менеджменту. Схематичне уявлення про це можна порівнювати за допомогою малюнка (рис. 3.1.1).

Поняття «стратегічний маркетинг» стало використовуватися в теорії і практиці маркетингу порівняно недавно (в кінці 80-х – початку 90-х рр. 20 століття).

До теперішнього моменту в теорії і практиці маркетингу сформувалося кілька точок зору стосовно розуміння сутності стратегічного маркетингу. Одні вчені практикували поняття маркетингової стратегії більш широко, грунтуючись на підходах, викладених в роботах по менеджменту, філософії, соціології і т.д.

Інші ж визначали її вузько, більше з функціональної точки зору, обмежуючись більшою мірою пильною увагою до елементів маркетинг-міксу, ніж до загальних проблем споживачів і взаємин в каналах розподілу.

Треті під стратегічним маркетингом розуміють сам процес розробки маркетингової стратегії.

Так, наприклад, Ф. Котлер розглядає маркетинг як двосторонній процес, початкової стадією якого є стратегічний маркетинг. Відповідно до його твердженнями суть стратегічного маркетингу складає формула “Сегментація-целепологание-позиціонування” (ріс3.1.2).

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Мал. 3.1.1. Формування концепції стратегічного маркетингу в процесі еволюції теорій маркетингу та менеджменту в країнах з розвиненою економікою [1]

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Мал. 3.1.2. Місце стратегічного маркетингу в формуванні цінності по Ф. Котлеру [2]

З рис. 3.1.2. видно, що Ф. Котлер не відносить до управлінської компетенції стратегічного маркетингу етап визначення мети діяльності організації і проведення маркетингового дослідження. Це відноситься тільки до етапу вибору цінності.

Видатний фахівець з «європейським» маркетингу Ж.-Ж. Ламбен позначив поняття стратегічного маркетингу в своїй книзі «Стратегічний маркетинг».

Він не дає строгого визначення, але з тексту книги можна зробити висновок, що стратегічний маркетинг – це, перш за все, аналіз потреб фізичних осіб і організацій; він виявляє незадовільні потреби і розробляє, відповідно, адаптовані товари [3].

За словами Ламбена, стратегічний маркетинг-це, перш за все, процес аналітичного характеру, в ході якого визначається ефективність операційного маркетингу. Він характеризує діяльну сторону маркетингу і являє собою активний процес з короткостроковим горизонтом планування.

Операційний маркетинг спрямований, як правило, на вже існуючі ринки і має на меті отримання заданого об’єкта продажу шляхом використання тактичних засобів комплексу маркетингу.

До елементів стратегічного маркетингу їм віднесені: аналіз потреб і визначення базового ринку, сегментація ринку, макро- і мікросегментація, аналіз привабливості і аналіз конкурентоспроможності, вибір стратегії розвитку підприємства. Елементами ж операційного маркетингу є: вибір цільового сегмента ринку, план маркетингу, комплексне маркетингове тиск: товар, збут, ціна, комунікації, бюджет маркетингу, реалізація і контроль плану маркетингу [4].

важливо

Мета стратегічного маркетингу – розробка програми дій, спрямованих на забезпечення реалізації проекту в намічені терміни, залучення зовнішніх інвесторів, отримання максимального прибутку з одиниці площі об’єкта, тобто комплексу заходів впливу на ринок і реагування на складаючи ющуюся на ньому обстановку, щоб забезпечити збут товару.

Основним завданням стратегічного маркетингу є постійне орієнтування і переорієнтування всіх видів діяльності фірми в напрямках, що забезпечують її розвиток і прибутковість.

Похідні від нього імпульси впливають на всі функції, реалізовані компанією, і в тому числі – на маркетинг.

Тому його роль значно ширший за традиційні управління маркетингом, так як вона включає і межфункциональную координацію.

  • Функціями стратегічного маркетингу є:
  • – моніторинг зовнішнього оточення;
  • – визначення цільових сегментів ринку;
  • – встановлення необхідних властивостей пропонованого товару;
  • – вироблення рішення щодо того, яких конкурентів компанія буде враховувати при визначенні стратегії свого позиціонування.
  • Основними принципами стратегії маркетингу є [5]:
  • 1) принципи, що формуються з урахуванням розмірів і структури ринку (рости разом з ринком, розширювати ринок, завоювати панування на існуючому ринку, захопити і утримувати частку ринку, що забезпечує беззбиткове функціонування і конкурентоспроможність, сегментувати ринок і монополізувати сегмент, освоїти повну номенклатуру товарів даного типу і утримувати певну частку на всіх сегментах даного ринку, покращувати свої показники шляхом вертикальної інтеграції);
  • 2) принципи, що враховують вибір провідних чинників забезпечення попиту (орієнтація на товари високого попиту, орієнтація на рівень цін, орієнтація на якість продукції, орієнтація на новизну продукції, орієнтація на покупців, прихильних однієї торгової марки, орієнтація на післяпродажне обслуговування, орієнтація на спеціальні форми оплати і стратегії ціноутворення);
  • 3) принципи вибору ступеня активності маркетингу по відношенню до споживача (орієнтація на адаптацію до попиту, орієнтація на створення попиту);

4) принципи реагування на зміни ринкової кон’юнктури (відстеження поточних змін, проведення завчасних перетворень на основі передбачення майбутнього шляхом екстраполяції поточних змін, проведення завчасних перетворень на основі передбачення майбутнього шляхом аналізу слабких сигналів, прихованих чинників і т.п.);

  1. 5) принципи вибору типу реакції на зміну ринкової кон’юнктури (зміна обсягів виробництва, зміна номенклатури товарів, зміна цін, зміна каналів збуту);
  2. 6) принципи модифікації товару при змінах ринкової кон’юнктури (новаторство, рух за лідером, що задає на ринку нові моделі поведінки або пропонує нові товари і послуги, «суб-новаторство»);
  3. 7) принципи формування і збереження індивідуальності підприємства (специфічні характеристики товару, упаковки, способів продажу, змісту і способів подачі реклами, які зберігаються за всіх модифікаціях товару для формування індивідуального «вигляду» підприємства; специфічні способи зміни характеристик товару або способів збуту при їх модифікації, що здійснюються так, щоб в цих змінах проглядалася індивідуальність даного підприємства).

Наведений перелік не є вичерпним. Стратегії маркетингу для конкретних підприємств можуть включати будь-які несуперечливі комбінації з перерахованих принципів.

_____________________________________________________________

[1] Замятін Б., Семенов І. Про сутність стратегічного маркетингу / / Російський економічний журнал. – 1999. – № 7. – С. 53.
[2] Складено за даними: Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. – СПб.: Питер, 2004. С. 344-346.
[3] Ламбен Ж.-Ж. Стратегічний маркетинг. – СПб .: Наука, 1996. – С. 17-50.
[4] Гавриленко Я.І. Роль стратегічного маркетингу в управлінні підприємствами в умовах ринкових відносин. Частина 2 / / Фінанси і кредит. – 2005. – № 22 / / http://www.it2b.ru/it2b2.view3.pagel93.html.
[5] Цлаф В.М. Реформування промислового підприємства: методичний посібник для керівників підприємств. – Самара, 1999. – С. 22-94.

Вихідні дані навчального посібника:

Маркетинг: питання і відповіді / під ред. Н.П. Кетової. – Ростов н / Д: Фенікс, 2009. – 478 с. – (Здаємо іспит).

Завдання маркетингу – цілі, функції, форми

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та планБільшість підприємців старшого покоління, які починали комерційну діяльність в 90-х роках минулого століття, як правило, слабко уявляють, в чому полягають завдання маркетингу. Пояснюється це тим, що у багатьох бізнесменів старої формації немає вищої економічної освіти, вони заробили початковий капітал, продаючи ширвжиток за цінами, які перевищують закупівельну вартість товарів на 200-300%. Не важко здогадатися, що для реалізації подібних комерційних проектів немає необхідності вивчати різні економічні дисципліни.

Завдання маркетингу – основні цілі

Підприємець їде в Польщу, закуповує за оптовими цінами продукцію, яка користується попитом на пострадянському просторі, повертається додому і продає свій товар. Якщо підприємець купив товари на десять тисяч доларів, він зможе продати їх, отримавши 20-30 тис.

Але сьогодні подібна схема не буде працювати, а для того, щоб Ваш бізнес приносив гарний прибуток, бажано мати економічну освіту або хоча б знати основи підприємництва, менеджменту, маркетингу і т.д. Представлена ​​стаття допоможе Вам розібратися, в чому полягають цілі і завдання маркетингу, і як цю інформацію можна застосувати на практиці.

визначення маркетингу

Маркетинг – це діяльність, спрямована на детальний аналіз ринку і впливу на нього, з метою просування товарів / послуг від виробника до кінцевого споживача. Не можна ставити знак рівності між збутом продукції та маркетингом.

Останній варіант включає наступні елементи і напрями діяльності: вивчення ринку, цінова політика, реклама продукції і її просування, складання асортименту товарів, визначення купівельної спроможності потенційних клієнтів, стимулювання попиту, гарантійне обслуговування.

У представленому переліку нічого не вказано про вплив маркетингу на процес виробництва.

Це пов’язано з тим, що основні завдання маркетингу зводяться до складання загальної картини товару, на який є попит. Ця інформація є інструкцією для відділу, що займається виробництвом продукції.

Наприклад, на заводі, який випускає одяг, співробітники відділу маркетингу провели дослідження ринку і зробили висновок: навесні-влітку цього року буде стійкий попит на облягаючі футболки темних тонів.

Дана інформація передається в інші відділи, щоб оперативно налагодити процес виробництва продукції, яка дуже швидко реалізується і принесе підприємству солідний прибуток.

цілі

Аналізуючи цілі, функції та завдання маркетингу, потрібно послідовно розібратися з кожним фактором окремо, а потім простежити взаємозв’язки між ними. У кожного підприємства є певні маркетингові цілі, які можуть відрізнятися один від одного, але всі вони сприяють досягненню головної мети будь-якої комерційної фірми – отримати максимально можливий прибуток.

В економічній теорії виділяють такі цілі маркетингу:

  • Завоювати свою нішу на ринку, залучаючи потенційних покупців всілякими способами (низька вартість товарів, їх високу якість, гарантійне обслуговування, накопичувальні знижки і т.д.).
  • Вивчити потреби потенційних клієнтів, щоб запропонувати найоптимальніший асортимент продукції.
  • Створити позитивний образ підприємства і зробити так, щоб компанію і її продукцію дізнавалися всі представники цільової аудиторії.
  • Істотно поліпшити якість життя клієнтів (для цього використовується зазначений вище асортимент товарів, їх експлуатаційні та функціональні параметри, вартість і т.д.).
  • Збереження екології.
  • Вибір оптимального механізму отримання прибутку.

Представлений вище список – це цілі маркетингу, які неможливо оцінити в грошовому вираженні, але є й інші напрямки, що вимірюються кількісними показниками:

  • Збільшення продажів, виручки і прибутку.
  • Зростання обсягів продукції, що випускається.
  • Зниження постійних і змінних витрат.

І перша, і друга група цілей маркетингу повинні бути реальними, не можна будувати плани, які навіть без розрахунків і детального аналізу виглядають недосяжними.

Крім того, завжди враховуйте, що життя не стоїть на місці, сутність мети і завдання маркетингу, можуть з часом змінюватися, доповнюватися або трансформуватися.

Маркетинг – досить динамічна наука, то, що сьогодні було дуже важливим, завтра може стати другорядним або взагалі незначним.

завдання

Для досягнення поставлених цілей, як правило, потрібно вирішити деякі завдання:

  • Постійно аналізувати ситуацію на ринку Вашої продукції, а також тих товарів, виробництво яких Ви можете дуже швидко налагодити. Наприклад, підприємство, що займається виготовленням мотоциклів, може організувати випуск мотоблоків і запропонувати покупцям хорошу ціну на них. У разі постійного моніторингу ситуації на ринку мотоблоків, Ви відразу ж побачите зміни показників попит-пропозиція, що дозволить своєчасно запустити лінію з виробництва представленої техніки і заробити на цьому солідну суму.
  • Уважно вивчайте споживчі настрої Ваших клієнтів. У разі несприятливих для Вашого бізнесу змін, Ви можете оперативно зреагувати і уникнути непотрібних збитків.
  • Використовуйте внутрішній маркетинг на підприємстві, щоб підвищити ефективність роботи з персоналом.
  • Контролюйте кожен крок Ваших конкурентів. Це дасть можливість зберегти свою клієнтську базу, а також завоювати нових покупців, якщо конкуруючі компанії десь допустять серйозну помилку.
  • Створюйте корисні комунікації.
  • Постійно займайтеся просуванням своїх товарів / послуг. Використовуйте для цього Інтернет, всіляку рекламу, проводите цікаві акції та т.д.
  • Слідкуйте за змінами вартості товарів.
  • Використовуйте всі доступні технології маркетингу для розробки нового перспективного товару або модернізації старої продукції.
  • Слідкуйте за технологічними новинками, які мають відношення до Вашої діяльності.
  • Створюйте стратегічний план дій, як на короткостроковий, так і на довгостроковий періоди.

Слід звернути увагу читачів на той факт, що на великих підприємствах перераховані вище завдання виконує не тільки відділ маркетингу, а й інші співробітники: бухгалтера, економісти, аналітики і т.д.

форми

Деякі підприємці іноді не розрізняють форми і завдання маркетингу, припускаючи, що це одне і те ж. Але це не так.

Основні форми маркетингу:

  • Промисловий маркетинг. У цій ситуації суб’єкт підприємницької діяльності працює не з кінцевим покупцем, а з іншим підприємством, яке виступає посередником і, часто, не останнім.
  • Прямий маркетинг працює за рахунок поширення прямого рекламного повідомлення. Для цього застосовують телебачення, радіо, газети із зазначенням прямого телефонного номера компанії-виробника товарів / послуг.
  • Мережевий маркетинг – найвідоміша форма на території пострадянських країн. У цьому випадку використовується персональна зв’язок з покупцем, яка сприяє збільшенню обсягів реалізованої продукції.
  • Роздрібна торгівля. Маркетинг, фундаментом якого є відносини між суб’єктами торгових відносин.
  • Маркетинг послуг. Відноситься до ринку будь-яких послуг (фінансових, посередницьких, консультаційних і т.д.).
  • Інтеграційний маркетинг – це сукупність всіх методів роботи по просуванню продукції, бренду або компанії.

Незалежно від представлених форм, завдання маркетингу на підприємстві, установі / організації не будуть реалізуватися, якщо для цих цілей немає підготовленого фахівця.

функції

Якщо Ви розібралися, в чому полягають завдання маркетингу в компанії, можна переходити до вивчення його функцій.

Аналітична функція зводиться до детального вивчення ринків збуту продукції, потенційних покупців, конкурентів і товарів, що реалізуються. Ця функція дозволяє дізнатися ємність ринку, переваги цільової аудиторії, кількість конкуруючих фірм, товарообіг, а також з’ясувати, скільки у Вас буде конкурентів.

Виробнича функція орієнтована на оптимізацію виготовлення продукції за рахунок нових технологій, підвищення якості кінцевого продукту і т.д. Можна сказати, що в цьому випадку відбувається зіставлення вимог ринку і можливостей фірми, що дає можливість виробляти оптимальну кількість товарів з найнижчою собівартістю. Наприклад, візьмемо виробництво тротуарної плитки.

Порада

П’ять робочих протягом зміни випускають 4,5 тонни готової продукції, якщо запросити ще п’ять чоловік і працювати в другу зміну, продуктивність виросте тільки на 3,5 тонни (позначається робота в нічну зміну).

Тобто при роботі в дві зміни собівартість буде вищою, але в даному випадку за рахунок збільшення обсягу реалізації плитки підприємець заробить більше.

Але бувають ситуації, коли нарощування обсягів продажів без зміни технології виробництва стає невигідним.

Розподіл і збут готової продукції включає узгоджену роботу відділів логістики, складу і транспортування. Крім того, дана функція безпосередньо пов’язана з ціновою політикою підприємства та рекламними заходами.

Якщо Вашу продукцію будуть миттєво «розкидати», самостійно приїжджаючи за товаром, Вам не потрібно брати в оренду додаткові склади, платити вантажникам за розвантаження / завантаження товарів, що, в кінцевому підсумку позитивно позначиться на фінансовому стані фірми.

Управлінська функція орієнтована на планування, раціональне використання ресурсів, організацію виробничого процесу, а також здійснення контролю на підприємстві. Якщо Вас цікавлять завдання маркетингу на стадії зростання бізнесу, Ви повинні ідеально знати всі перелічені пункти, щоб в процесі роботи майбутньої фірми у Вас не було непередбачених витрат і т.п.

Всі перераховані критерії і чинники є базовими, тобто вони будуть актуальні через рік, два або п’ять. Якщо Ви зрозуміли суть питання, тоді Вам не варто побоюватися якихось непередбачених ситуацій, можна сміливо приступати до організації роботи майбутньої фірми.

Головне, щоб Ви через півроку (або навіть раніше) не забули основні завдання маркетингу і завжди могли коротко описати їх зміст. Деякі ІП вважають, що для їхнього бізнесу економічні науки не потрібні. Приклад з життя. Купили м’яса на 10 тис., Засмажили шашлики, отримали касу – 30 тис., Значить, все нормально, бізнес вдався.

Зверніть увагу

Але несподівано поруч з’явився конкурент, і всі колишні покупці моментально перемістилися в нову кафешку.

Причина такого «дезертирства» дуже проста. Бізнесмен знає, як використовувати свої знання в області маркетингу. Ще до відкриття кафе, в усьому районі з’явилися красиві рекламні оголошення.

У день відкриття кожен відвідувач отримав безкоштовно добрячу порцію шашликів (віддача була навіть більше, ніж від реклами), в закладі завжди чисто і затишно (особливий «контингент» культурно просили покинути кафе), відвідувачі завжди отримують чисті серветки, біля кафе постійно чергує машина, готова відвезти клієнтів додому. Це реальний приклад з життя, який показує ефективність застосування маркетингу для розвитку малого бізнесу.

Вивчивши головні завдання сучасного маркетингу, Ви можете реально задуматися про відкриття своєї фірми, яка позбавить Вас від необхідності щодня мчати на роботу і віддавати більшу частину зароблених коштів роботодавцю.

Маркетинг: функції, цілі та стратегії

Маркетинг: функції, цілі та стратегії

Визначень маркетингу сьогодні існує понад тисячу. Чому? Справа в тому, що кожен Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та планпредставляє його по-своєму, через власний фокус сприйняття. Однак незважаючи на безліч альтернативних думок, суть маркетингу не змінюється. Вона полягає в тому, щоб найбільш повно задовольнити споживчі потреби і, природно, отримати в результаті цього максимально можливий прибуток.
Що таке маркетинг?

Класичне визначення маркетингу належить засновнику його теорії Філіпа Котлера. Згідно з його формулюванні, маркетинг представляє собою вид діяльності людини, яка спрямована на задоволення його потреби і потреб за допомогою обміну. І більшість дослідників і маркетологів в наш час визначають маркетинг саме так.

Саме слово маркетинг походить від англійського слова market (ринок). Але в глобальному розумінні – це філософія управління організацією, згідно з якою рішення проблем споживача і задоволення його потреб виступає гарантією отримання прибутку підприємством та приносить користь всьому суспільству в цілому.

Трохи історії

Незважаючи на те, що відносини обміну виникли на зорі людської історії, становлення маркетингу як наукової дисципліни почалося тільки в тридцятих роках минулого століття після західної «великої депресії».

З цього приводу, зрозуміло, є й інші думки. Наприклад, Пітер Друкер вважав, що маркетинг з’явився в Японії, ще в сімнадцятому столітті, коли пан Міцуї відкрив в Токіо магазин, асортимент якого був орієнтований на покупців.

На заході в середині дев’ятнадцятого століття про маркетинг серйозно заговорив Сайрус Маккормік, який висловив припущення, що маркетинг повинен стати ключовим напрямком діяльності будь-якого підприємства. Їм були створені такі наукові напрямки, як дослідження споживчого ринку, цінова політика і сервісне обслуговування.

У США маркетинг почав розвиватися як академічна наука. Його почали викладати з університетської кафедри на зорі минулого століття. Тому Америку прийнято вважати батьківщиною сучасного маркетингу.

  • Сьогодні дослідники виділяють в історії маркетингу кілька епохальних періодів:
  • • продажів;
    • виробництва;
    • маркетингу як такого;
    • маркетингових взаємин.
  • Цілі і функції маркетингу
  • Вважається, що маркетинг як ринковий інструмент виконує кілька функцій, зокрема:
  • • аналітичну;
    • виробничу;
    • збутову;
    • управлінську;
    • комунікативну;
  • • контролюючу.

Таким чином, маркетингові функції являють собою окремі напрямки маркетингової діяльності і визначають цілі маркетингу. Специфічна спрямованість діяльність організації визначає доцільність тієї чи іншої маркетингової функції.

В ідеальному варіанті виконання всіх цих функцій має бути цілями будь-якого комерційного підприємства. Але, на жаль, так виходить не завжди. Тому маркетингові цілі часто називають альтернативними.

Популярні маркетингові стратегії

Перш ніж вибрати маркетингову стратегію організації, необхідно проаналізувати її зовнішню і внутрішню середу, виявити її слабкі і сильні сторони, тобто провести SWOT-аналіз.

Маркетингова стратегія – це комплекс стратегічних пріоритетів підприємства, які використовуються для досягнення її ринкових цілей.

Тому вибирати стратегію необхідно дуже продумано, щоб в майбутньому вона не обмежувала управлінську діяльність фірми.

  1. Як класифікуються маркетингові стратегії?
  2. Відомо кілька ознак, відповідно до яких групуються маркетингові стратегії:
  3. • в залежності від стану ринку і продукції;
    • по відношенню до конкуруючих підприємств;
  4. • в залежності від положення фірми на ринку.
  5. Маркетингові стратегії, які класифікуються в залежності від стану ринку і продукції вважаються найбільш узагальнюючими. Ринок прийнято ділити на дві складові:
  6. • існуючий – розвинений в даній місцевості і залучила достатню кількість споживачів;
    • новий – він поки що не склався або про нього ще нічого невідомо.

Таку ж класифікацію можна застосувати і щодо продукції або послуг. Тобто, вони можуть бути існуючими і відомими або новими, про які не знають споживачі.

Найбільш популярні маркетингові стратегії

1. Проникнення на споживчий ринок. В цьому випадку винаходити велосипед не потрібно, можна перейняти вже наявний досвід роботи в цьому напрямку у інших компаній. Таку стратегію використовують підприємства, що розширюють ореол своєї діяльності.
2.

Залучення нових споживачів шляхом розширення території впровадження продукції або залучення нових споживчих груп.
3. Створення унікальної продукції, необхідної споживачеві. Стратегія дуже ризикована.

важливо

Але в разі успіху такий маркетинговий хід приносить величезний прибуток.

4. Розширення діяльності компанії. Виробництво принципово нового товару і вихід на новий ринок. Стратегія не менше ризикована, ніж попередня, але менш прибуткова.

  • Ще виділяють оборонні і наступальні стратегії по відношенню до конкуруючих підприємств.
  • Якщо вам сподобалася стаття то ви можете підтримати проект!

Функції маркетингу, цілі і завдання: ненудна теорія

Не так давно ми командою запускали новий проект. І фінальне бачення було у всіх різний.

Хтось бачив що на виході ми будемо навчати маркетингу, хтось говорив, що це в чистому вигляді навчання PR.

А це значить – різні підходи і методи. Але, це ми, професійні маркетологи, бачимо різницю і то невелику. Для інших же, маркетинг і PR – одне і теж.

Саме тому я і вирішив написати статтю, в якій зможу розкласти все по поличках про функції маркетингу, його завдання та цілі. Що це, як це пов’язано і що за що відповідає. І все це зрозумілою мовою.

Про маркетинг. детально

Якщо запитати будь-яку людину, не пов’язаного з цією професією, що таке маркетинг, то з імовірністю 95% він відповість, що це реклама.

Такі круті рекламні ролики. Хтось додасть, що це залучення клієнтів. Будуть ще інші відповіді, але вони також будуть крутиться все навколо попередніх двох.

Це так і немає. Дивлячись з якого боку підійти. Щоб Ви орієнтувалися в різниці трьох понять ми написали статтю

По темі: Маркетинг, реклама та PR: знайдіть 10 відмінностей.

Порада

Дуже раджу її до прочитання, так як на їх відмінностях ми зупинятися не будемо. А ось про сам визначенні маркетингу поговоримо.

Маркетинг (класична формулювання) – це вид людської діяльності, спрямований на задоволення потреб, потреб у вигляді обміну (с) Ф. Котлер.

Але особисто мені подобається інше визначення маркетингу, яке коротко розглядає цю дисципліну з боку бізнесу. А це ближче практикам, до яких ми себе нахабно відносимо.

Маркетинг – це отримання прибутку із задоволення споживача.

Насправді, саме в цій короткій трактуванні і криється ключова розуміння того, навіщо потрібен маркетинг будь-якої організації.

Тобто маркетинг – це не про те, як продати той чи інший продукт. А про те, як знайти споживачів, яким цей продукт потрібен, визначити їх чисельність і обсяг товару, який їм необхідний.

Важливо. Основна мета маркетингу полягає в тому, щоб виробляти і продавати те, що потрібно споживачеві.

Найдивовижніше, що в процесі вивчення цієї дисципліни з’являється багато питань.

Наприклад, цілі маркетингу в організації. Спочатку, мета, якщо говорити про саме слово, – це те, що потрібно досягти в результаті.

У процесі її досягнення виникають завдання, які потрібно вирішити. А крім них, в основах маркетингу ще можна виділити види і типи маркетингу.

А завершують всю цю красу функції і принципи маркетингу. Що ж, давайте розбиратися з усім більш докладно.

цілі маркетингу

  • Пітер Друкер (теоретик менеджменту) говорить так: “Мета маркетингу – зробити дії з продажу зайвими.
  • Його мета – так добре пізнати і зрозуміти клієнта, що товар або послуга будуть точно продавати самі себе “.
  • І розшифровує своє визначення наступною фразою: “Якщо ми відключимо телефон, забаррікадіруем двері і будемо відстрілюватися від покупців, то вони все одно будуть пробиватися і просити продати їм наш товар”.

Повертаючись до досліджень сутності і мети маркетингу.

Маркетинг складається з 5 груп цілей, які в свою чергу теж поділяються на різні підцілі.

Відразу попереджаю, виглядає це страшно, але без нудної теорії професіоналом стати неможливо:

  1. Збільшення частки ринку;
  2. Освоєння нових ринків;
  3. Ослаблення позицій конкурентів на ринку;
  • Власне маркетингові цілі:
  1. Створення сприятливого іміджу компанії;
  2. Створення високої задоволеності споживачів;
  3. Збільшення прибутковості маркетингової діяльності;
  • Структурно-управлінські цілі:
  1. Додання організаційній структурі гнучкості;
  2. Досягнення більш складних стратегічних цілей;
  1. Цінова політика;
  2. Сервісна політика;
  1. Контроль поточної діяльності;
  2. Стратегічного планування;
  3. Поточної фінансової діяльності.

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та планІ що далі?

І, якщо чесно … я все це зрозумів рази з 10. Тому давайте розбиратися більш детально, з уклоном не на високі слова, а на велику придатність до бізнесу.

Я знайшов 4 кінцевих точки, які максимально повно і докладно відповідають на питання “Що таке цілі маркетингу?”.

І при цьому застосовні до економіки, ринку, компанії і споживача. Таким чином, в цілі маркетингової діяльності можна віднести:

  1. Максимізація прибутку. Напевно одна з найбільш глобальних цілей, яка стоїть перед кожним підприємством.Її головне завдання – збільшити споживання товару до максимуму усіма можливими способами і інструментами маркетингу, так як це призведе до зростання виробництва і як наслідок, зростання прибутку і компанії в цілому.
  2. Турбота про споживачів. Досягається за рахунок того, що покупець, купуючи товар компанії, стає все більш і більш задоволеним.Як наслідок – зростання частоти покупок товару, а також підвищення його лояльності. Іншими словами, одна з головних цілей маркетингу в організації – це стати компанією з високою орієнтованістю на клієнта.
  3. Надання вибору. Дана мета не підходить невеликим компаніям, так як її суть – розширення товарної лінійки в рамках однієї компанії.Завдяки такому підходу, великим компаніям вдається не тільки задовольнити покупця за рахунок великого вибору, але і досягти 1-ої цілі у вигляді максимізації прибутку.
  4. Підвищення якості життя. З одного боку, це дуже благородна мета системи маркетингу, яка включає в себе: випуск якісної продукції, великий асортимент продукції і звичайно ж все це за доступною вартості. Тобто завдяки всьому цьому комплексу, споживач може задовольнити свої потреби, і тим самим підвищити якість свого життя.А з іншого боку, якість життя дуже важко виміряти, тому ця мета – одна з найбільш важкодосяжних.

Думаю вже більш зрозуміло. Крім того, дуже важко уявити компанію, яка в рівній мірі змогла досягти цих 4-х цілей.

І пов’язано це з тим, що вони взаємовиключні один одного, і їх рівномірний досягнення неможливо. Але якщо навіть ці цілі розкласти і спростити, то вийде:

  • Збільшення доходу, отримуваного компанією;
  • Зростання обсягів продажів продукції, що виготовляється;
  • Збільшення частки компанії на ринку;
  • Поліпшення іміджу компанії.

Ось! Такі цілі зрозумілі, вони залежать від конкретних маркетингових показників, які можна оцінити і виміряти.

Крім того, їх досить легко запланувати, так як є можливість провести розрахунки і зробити аналіз.

Наприклад, всі ці показники ми враховуємо, коли проводимо маркетинговий аналіз. Правда мета, яку ми в ньому закриваємо, як правило, одна – збільшення доходу.

  1. І на закінчення невелика рекомендація щодо визначення цілей маркетингу: вони повинні бути якомога більш зрозумілими і чіткими, в конкретних кількісних показниках.
  2. Само собою, мета повинна бути схвалена всіма керівниками підрозділів, які через декомпозицію зможуть визначити її реальність.
  3. І не забувайте, що при розробці цілей маркетингу, Вам потрібно передбачити мотивацію персоналу (матеріальну / нематеріальну) для тих, кому вдалося їх досягти.

І ще мати відповідальних за їх досягнення, а також включати конкретні терміни виконання. А це часом зробити все навіть складніше, ніж поставити саму мету.

завдання

Пам’ятайте я писав, що на шляху до цілям маркетингу виникають різні завдання. Так ось, завданнями маркетингу є вплив на рівень, час і характер попиту на благо бізнесу.

Тобто локальна задача маркетингу – це управління попитом. А ось глобально завдання маркетингу на підприємстві вже діляться на 2 напрямки:

  1. Виробничі. Виробляти те, що буде продано, а не продавати те, що вироблено.
  2. Збутові. Вивчення ринку, споживачів і способів впливу на них.

В рамках цих двох напрямків мається на увазі набагато більший список завдань, які необхідно реалізувати, щоб досягти цих двох напрямків. Приготуйтеся до ще одного блоку нудною, але важливої ​​інформації:

  1. Дослідження, аналіз і вивчення споживачів і продукції компанії;
  2. Розробка нових послуг або товарів компанії;
  3. Аналіз, оцінка та прогнозування стану та розвитку ринків;
  4. Аналіз конкурентів;
  5. Розробка товарного асортименту компанії;
  6. Розробка цінової політики фірми;
  7. Участь у створенні стратегічного плану компанії, а також тактичних дій;
  8. Реалізація продукції і послуг компанії;
  9. Комунікації маркетингу;
  10. Післяпродажне обслуговування.

І знову не дуже зрозуміло з першого разу. Якісь дослідження, комунікації, обслуговування та інше.

Депутатський мову в загальному. Давайте розповім все простими словами, що Вам необхідно буде зробити, щоб вирішити основні завдання в рамках маркетингу:

  1. Створювати стратегічний план дій. Тут мається на увазі створення плану дій як на найближчий рік, з докладними кроками, так і плану розвитку компанії на 3-5-10 років.
  2. Аналізувати ситуацію на ринку. Причому робити це не періодично, а постійно.А також Ви повинні відстежувати те, що Ви не тільки робите зараз, але і можете зробити в майбутньому часі.
  3. Відстежувати “настрій” споживачів. Можна сказати, це стежити за тим, щоб NPS тільки зростав.Для цього Вам необхідно займатися крауд-маркетингом і репутаційних менеджментом. Або простими словами, працювати з майбутніми і чинними відгуками.
  4. Стежити за роботою Ваших конкурентів. Відстежувати їх роботу, проводити аналіз реклами конкурентів, а також розбирати їх товар на шматочки. Адже саме конкуренція – двигун розвитку. І тут або Ви, або Вас.
  5. Працювати з внутрішнім маркетингом. Це не тільки підвищить ефективність Ваших співробітників і їх роботу, а й дасть слух про Вашу компанію, як про “дуже завидному роботодавця”. У наш час це дорогого коштує.
  6. Займатися просуванням продукції. Для цього Ви використовуєте будь-який з сотень ефективних каналів реклами. Якщо розглядати всі можливості, то вони будуть обчислюватися десь в 1000 способів.
  7. Відстежувати тренди маркетингу. Так Ви зможете використовувати актуальні тенденції для поліпшення своєї компанії і впливу на зростання продажів своєї продукції.

І тут у мене для Вас погана новина. Всі ці цілі і завдання відділ маркетингу, а тим більше один маркетолог не вирішить.

Так як в розробці цих дій потрібне залучення фахівців всієї компанії (керівників, бухгалтерів і навіть менеджерів колл-центру).

Тому запасіться терпінням і часом різного персоналу Вашої компанії, щоб продумати і пропрацювати завдання маркетингу.

Потрібен маркетинговий консалтинг?

Зв’яжіться з нами для поліпшення маркетингу у Вашому бізнесі

  • Маркетинг, продажу та персонал
  • Індивідуально під Ваш бізнес
  • Досвід у Вашій сфері

дізнатись детальніше

функції

Як Ви вже зрозуміли, в задачах маркетингу на підприємстві виділяють два основних напрямки: виробництво і збут.

І на основі цих завдань виділяють чотири основні функції маркетингу. Функціями системи маркетингу можна вважати окремі напрямки маркетингової активності.

Залежно від специфіки фірми, визначають, які функції маркетингу необхідно використовувати, а які – ні. До загальних функцій маркетингу відноситься:

  • Аналітична функція маркетингу. Ця функція дозволяє дізнатися ємність ринку і детально вивчити споживачів, а також з’ясувати всю інформацію по конкурентам.
  1. Вивчення самої компанії
  2. Вивчення ринку та споживачів
  3. вивчення конкурентів
  4. вивчення контрагентів
  5. вивчення товарів
  • Виробнича функція маркетингу. Ця функція дозволяє оптимізувати випуск продукції або процес надання послуг за рахунок появи нових технологій і підвищення якості кінцевого продукту.
  1. Розробка нових технологій
  2. Виробництво нових товарів
  3. Зниження собівартість товару
  4. Підвищення якості готової продукції
  • Збутова функція маркетингу. Ця функція дозволяє підприємству не лише виробляти продукцію, але і оптимізувати його збут за рахунок поєднання роботи складу, логістики та транспортного департаменту.
  1. організація сервісу
  2. Розширення товарної лінійки
  3. Цінова політика
  4. Здійснення збутової політики
  • Функція управління і контролю. Ця функція дозволяє раціонально використовувати наявні і майбутні ресурси, контролювати роботу підприємства, а також організовувати бізнес-процеси на ньому.
  1. комунікаційна політика
  2. Організація маркетингової діяльності
  3. Контроль маркетингової діяльності

Відкрию Вам маленький секрет: всі перераховані цілі, завдання і функції є базовими і не змінюються протягом вже багатьох десятків років.

Все, що Вам необхідно – це прочитати цю статтю і зрозуміти, чого не вистачає в Вашому бізнесі.

Зверніть увагу

Тобто на що необхідно Вам орієнтуватися. Це може бути орієнтація на лояльність клієнтів або розширення товарів.

А ось інструменти маркетингу змінюються і доповнюються постійно. Але це тема зовсім іншої статті.

Коротко про головне

Швидше за все у Вас в голові одне питання. А навіщо мені ця теорія, якщо я, наприклад, невелике ІП, яке робить чай і каву в популярному торговому центрі?

Ну добре, давайте на прикладі. Сонячні батареї масштабом – купив 10 кілограмів кави за 15 тисяч, перемолов його і продав за 50 тисяч рублів. Ура, в кишеню 35 тисяч. Роби також, так множ.

  1. Це все добре, але що якщо завтра поруч з’являється конкурент, який розуміє базові принципи маркетингу і його кінцева мета не просто заробляти по 35 тис рублів з 10 кілограмів кави, але відкрити свою мережу невеликих кав’ярень.
  2. І починає він працювати не як більшість конкурентів, займаючись демпінгом, за рахунок зниження собівартості товарів при підтримці якості продукції, а й розширювати асортимент, працюючи над орієнтованістю на клієнта і лояльністю клієнтів.
  3. А також впроваджуючи дрібні фішки, з серії прикольних наклейок на каву та іншого.
  4. Як думаєте, як довго протримається Ваш бізнес при появі такого тямить конкурента?

Відповідь на питання: “Навіщо потрібен маркетинг?” – очевидний. Тому вивчення основ потрібно не тільки великому бізнесу, але і невеликим ВП.

Причому, за прикладом далеко ходити не треба, зовсім недавно до нас прийшов клієнт, який проігнорував маркетинг, і як наслідок, новий конкурент за 2 роки “відтягнув” половину його клієнтської бази. Прикро, але хто винен, якщо не він.

Як сформулювати маркетингові цілі і завдання

Цілі та завдання компанії надзвичайно цінні для вашого бренду, вони можуть як зміцнити, так і послабити зв’язок з потенційними і нинішніми клієнтами.

Але розібратися в значенні цих термінів не так просто, як здається. Часто маркетологи вважають цілі і завдання синонімічні поняттями. Але це не так.

Бренди повинні вміти формулювати цілі і завдання, які приведуть їх до успіху.

У маркетингу терміни “цілі” і “завдання” зазвичай не розмежовуються. Але між ними є різниця. Її розуміння може стати ключем до успіху бренду.

  • Цілі – спільні напрямки, на основі яких складається маркетингова стратегія. Зазвичай це очікуваний результат або вигода бізнесу.
  • Завдання – конкретні дії, які необхідно зробити для досягнення поставлених цілей.

Спочатку бренд повинен сформулювати цілі або очікувані результати маркетингових зусиль. Потім, орієнтуючись на цілі, необхідно скласти список необхідних для їх реалізації дій та ініціатив.

Припустимо, ви хочете поліпшити показники трафіку і залучення на сайті. В цьому випадку вашими цілями буде збільшення трафіку і залучення відвідувачів. Конкретні стратегії, спрямовані на досягнення цих цілей, наприклад, публікація SEO контенту і його просування в соціальних мережах, – це ваші завдання.

Ці 5 кращих виступів TED допоможуть вам завжди досягати поставлених цілей.

При постановці цілей використовуйте SMART підхід, згідно з яким вони повинні бути:

  • Конкретними (Specific): орієнтуються на конкретну метрику або показник ефективності.
  • Вимірними (Measurable): піддаються об’єктивній оцінці.
  • Надихаючими (Aspirational): мотивуючими на дії.
  • Реалістичними (Realistic): іншими словами, досяжними.
  • Обмеженими в часі (Time-bound): ефективність яких оцінюється по тому певні проміжки часу.
  • Сформулювати цілі вам також допоможе наступний шаблон:
  • До ______ (час / дата) маркетингова команда ______ (назва компанії) досягне ______ (число / показник) _____ (метрика).
  • Можна також використовувати орієнтир “кожен ______ (проміжок часу)”, щоб формулювати для команди повторюються цілі.
  • З усього вищесказаного зрозуміло, що “залучити більше трафіку на сайт” – це не SMART мета. Ось як її слід сформулювати:
  • “До кінця другого кварталу 2018 року маркетингова команда JessWellsIncorporated буде залучати на сайт 1 200 відвідувачів в місяць”.
  • Так набагато краще.
  • При формулюванні цілей важливо пам’ятати, що вони повинні бути конкретними.
  • Маркетингові команди часто ставлять перед собою наступні цілі:
  • Збільшити продажі
  • Розповісти про новий продукт
  • Підвищити впізнаваність бренду

Подібні формулювання неефективні. Їх завжди слід доповнювати конкретними метриками:

  • Збільшити продажі на 5%
  • Збільшити конверсію на посадкової сторінці нового продукту на 3%
  • Залучати 1 000 відвідувачів сайту і 10 нових клієнтів кожен місяць

Чим конкретніше будуть ваші цілі, тим простіше формулювати завдання.

Що таке маркетинг: види, функції, цілі і завдання стратегії та план

Поставивши перед собою конкретні і вимірні цілі, ваша команда може почати формулювати завдання. При цьому важливо орієнтуватися на дані про вашу аудиторії.

Наприклад, якщо ви виявили, що споживачі активно реагують на email-розсилку, цей прийом, безумовно, варто включити в вашу маркетингову стратегію.

Наступні тести допоможуть вам уникнути поширених помилок:

  • Тест на зрозумілість. Ваші цілі і завдання чіткі і ясні, чи немає в них двозначності (особливо в питанні вимірювання результатів)?
  • Тест на доцільність. Ваші цілі досить важливі, вони виправдовують пов’язані з їх досягненням витрати?
  • Тест “І що з цього?”. Якщо ви не можете пояснити, чому ваша мета важлива, що щось треба міняти.
  1. Якщо вам важко визначити цілі і завдання ваших маркетингових зусиль, використовуйте техніку мозкового штурму SWOT.
  2. Вона має на увазі аналіз внутрішніх і зовнішніх факторів і визначення елементів, що виділяють вас на тлі конкурентів, а також перешкод на шляху до успіху.
  3. SWOT розшифровується так:
  • Сильні сторони – Strengths (внутрішні)
  • Слабкі сторони – Weaknesses (внутрішні)
  • Можливості – Opportunities (зовнішні)
  • Загрози – Threats (зовнішні)

Цей підхід дозволить переконатися, що ваші цілі і завдання співвідносяться із загальними цілями бізнесу. Для цього потрібно враховувати наступні моменти:

  • Які у нашій компанії сильні сторони? У чому наш маркетинг краще, ніж у конкурентів? Які інструменти і ресурси допоможуть нам в досягненні цілей?
  • Які у нашій компанії слабкі сторони? Як можна поліпшити наші маркетингові плани? Чи є у нас обмеження в ресурсах, яке не дозволить досягти поставлених цілей?
  • Які можливості є у нашого бренду? Чи можемо ми створювати контент, цікавий читачам? Чи можемо ми отримати вигоду з останніх маркетингових трендів?
  • Які загрози можуть вплинути на наш бренд? Що наші конкуренти роблять краще? Чи може ситуація на ринку або особливості аудиторії перешкодити нам досягти поставлених цілей?
  • Після відповіді на ці питання важливо робити ставку на сильні сторони бренду і можливості, і при цьому намагатися максимально скоротити вплив ваших слабкостей і зовнішніх загроз.
  • Детально про маркетинговому процесі розповість наш гід перфекціоніста.
  • Коли ви і ваша маркетингова команда, використовуючи описані вище прийоми, поставить перед собою цілі і сформулює завдання, ви зможете сфокусуватися і діяти максимально впевнено і продуктивно.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *